Kamis, 19 November 2015

Apa yang Qigong?

Apa yang Qigong?

Saya baru-baru meminta bilik dengan lebih 100 orang dalam (dari pelbagai latar belakang) untuk mengangkat tangan jika mereka hendak mendengar yoga. Semua yang hadir mengangkat tangan mereka.

Seterusnya saya bertanya kepada mereka untuk mengangkat tangan mereka jika mereka hendak mendengar Tai Chi - hampir semua orang mengangkat tangan. Akhirnya saya bertanya kepada mereka untuk mengangkat tangan mereka jika mereka hendak mendengar Qigong - hanya 4 mengangkat tangan!

Jadi jangan bimbang jika seperti majoriti orang di West- anda tidak pernah mendengar Qigong.

Cina adalah bahasa yang sangat kompleks dan satu perkataan boleh mempunyai banyak banyak tafsiran. Tetapi untuk tujuan kami di sini. Kita boleh menterjemahkan Qi / Chi bermaksud tenaga dan Gong / Kung bermaksud kerja. Jadi terjemahan literal apa Qiqong, adakah Kerja Tenaga.

Secara ringkas, Qigong adalah seni sengaja menguruskan tenaga penting anda. Tenaga penting atau Qi adalah daya yang menyimpan anda dan saya hidup dan semua sistem berfungsi badan kita.

Qigong biasanya menggabungkan pergerakan luar lembut, diselaraskan dengan pernafasan, dilakukan dalam keadaan meditasi minda. Aku berkata biasanya kerana mempunyai sejarah lebih 5000 tahun, ia difahami bahawa terdapat sekolah banyak gaya Qigong dan berbeza.

The forte Qigong adalah 2 kali ganda:

Ia membuang yang menyekat pengaliran harmoni tenaga melalui meridian (aliran tenaga) badan anda sekali gus memulihkan kesihatan. Sama ada tersumbat ini adalah fizikal, emosi, mental atau rohani dalam asal membuat sedikit perubahan kepada keberkesanan Qigong.
Setelah sekatan tenaga dikeluarkan, Qigong kemudian boleh meningkatkan aliran tenaga melalui meridian menggalakkan daya hidup dan usia yang panjang.
Qigong adalah yang tertua daripada 5 cawangan utama Perubatan Tradisional Cina (TCM), yang lain adalah:

Accupunture - memasukkan jarum ke dalam titik tertentu dalam meridian (sungai di mana anda perjalanan qi / chi / tenaga) untuk merangsang penyingkiran sekatan tenaga dan memulihkan aliran tenaga harmoni.
Tuina - urut terapeutik Cina. Cemerlang untuk masalah dengan otot atau tulang. Jika anda mengalami sakit-sakit badan tuina boleh berkesan untuk melegakan kesakitan.
Herbs - selepas diagnosis menyeluruh, pengamal TCM akan menetapkan campuran herba untuk membantu memulihkan aliran tenaga harmoni.
Diet - bukan diet biasa anda barat!
Qigong memerlukan sifar athleticism atau pelaburan dalam peralatan. Ia adalah lebih mudah untuk belajar daripada Tai Chi dan kurang berat daripada Yoga.

Jika anda mempunyai 10-15 minit sehari anda boleh mengamalkan Qigong.

Dan dalam kes anda tertanya-tanya. Qigong dan Chi Kung adalah ejaan yang berbeza perkara yang sama.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar