Kamis, 19 November 2015

Alternatif Rawatan kurap yang dideritainya, Jika Semua yang lain Gagal

Alternatif Rawatan kurap yang dideritainya, Jika Semua yang lain Gagal

Kurap yang dideritainya, kerana mereka adalah jangkitan kulat, biasanya, yang sangat mudah untuk merawat. Baris pertama rawatan untuk kurap biasanya topikal krim anti-kulat yang boleh didapati over-the-kaunter. Sebahagian daripada krim anti-kulat yang lebih agresif boleh dibeli dengan preskripsi doktor kerana ia boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan pada kulit. Apabila digunakan secara berterusan, rawatan ini boleh mendapatkan anda kurap bebas dalam masa 3 hingga 6 minggu. Beberapa contoh rawatan topikal untuk kurap adalah ketoconazole, selenium sulfida, dan Mikonazol.

Jika krim anti-kulat topikal (baris pertama rawatan) tidak berkesan, jangan risau kerana masih ada ubat-ubatan untuk merawat kurap anda. Barisan kedua rawatan untuk kurap melibatkan tindakan yang lebih agresif. Biasanya, ia digunakan untuk pertumbuhan yang lebih besar dan maju kurap. Beberapa contoh ubat-ubatan ini adalah griseofulyin, Itraconazole, dan fluconazole. Mereka ditadbir secara lisan untuk melawan jangkitan kulat. Walaupun ubat-ubatan ini bertindak secara dalaman pada badan, mereka sangat selamat untuk mengambil dalam kebanyakan kes.

Mari kita melihat secara mendalam di ketiga-tiga ubat-ubatan.

Griseofulyin (Fulvicin-U / F, Grifulvin V, Gris-PEG)

Ubat ini biasanya ditetapkan untuk kurap kronik. Selain daripada itu, ini boleh digunakan untuk merawat jangkitan kulat lain kulit kepala dan kuku. Griseofulyin datang dalam tiga bentuk: tablet, kapsul dan cecair.

Kebanyakan doktor menyarankan untuk mengambil 2-4 kali, setiap hari. Anda perlu mengambil mereka secara teratur, sehingga jangkitan kulat benar-benar hilang. Biasanya, rawatan ini berlangsung selama 2 hingga 4 minggu untuk kurap kulit; 4 hingga 6 minggu untuk kulit kepala kurap; 4-8 minggu untuk kurap kaki; dan 3 hingga 6 bulan untuk kuku dan kuku jari kaki kurap yang dideritainya.

Anda boleh mengharapkan untuk merasa berikut semasa mengambil griseofulyin: sakit kepala, keletihan, pening, dan pengsan. Kesan sampingan yang lain mungkin termasuk sakit perut, loya dan muntah-muntah, najis longgar, dan dahaga. Semua kesan-kesan tersebut adalah hanya biasa; Walau bagaimanapun, anda perlu tergesa-gesa dengan doktor anda jika anda mengalami yang berikut: demam, sakit tekak, ruam kulit, dan sakit mulut.

Langkah berjaga-jaga perlu diikuti jika anda mempunyai alahan kepada penicillin atau mana-mana ubat-ubatan lain. Beritahu doktor anda jika anda mengambil ubat-ubatan lain, terutama sekali antikoagulan seperti Warfarin. Di samping itu, ia adalah disyorkan untuk berunding dengan doktor anda jika anda mengandung atau menyusu, atau jika anda mempunyai penyakit hati.

Itraconazole (Sporanox)

Itraconazole berkesan dalam mencegah beberapa kulat daripada menghasilkan membran kulat yang mengelilingi mereka. Ia biasanya digunakan sebagai rawatan kurap yang dideritainya anti-kulat, terutamanya pada kuku. Ia juga merupakan ubat pilihan bagi individu yang dijangkiti HIV yang mempunyai kurap. Itraconazole boleh didapati dalam bentuk tablet dan dalam larutan oral.

Ubat ini boleh diambil sekali atau dua kali sehari, beberapa jam sebelum mengambil antasid. Dos eachmedication adalah 200 hingga 400 mg. Anda jangan gunakannya itroconazole jika anda mengambil ubat-ubatan seperti pimozide, quinidine dan dofetilide. Life kesan mengancam ma berlaku.

Jika anda mengambil Itraconazole, anda boleh mengharapkan untuk merasa loya, penat, atau pening. Kesan-kesan lain adalah cirit-birit, ruam, edema, dan tekanan darah tinggi. Orang yang mempunyai heartora rosak hati yang lemah tidak boleh mengambil ubat ini kerana ia boleh menyebabkan kegagalan jantung kongestif dan kegagalan hati. Di samping itu, ibu-ibu menyusu harus mengelakkan Itraconazole kerana ia boleh dikumuhkan dalam susu ibu.

Fluconazole (Diflucan)

Ini merawat jangkitan kulat faraj, mulut, tekak, kerongkong, dan lain-lain Ia juga digunakan untuk rawatan kurap yang dideritainya pada individu yang mempunyai sistem imun yang rendah. Fluconazole berfungsi dengan memperlahankan pertumbuhan kulat. Ia datang dalam penggantungan atau dalam bentuk tablet.

Ubat ini adalah sangat kuat. Anda hanya perlu mengambil hanya satu dos itu, bergantung kepada keterukan jangkitan anda. Kadang-kadang, anda mungkin mengambil masa satu atau dua minggu untuk benar-benar menjadi kurap rokok. Hanya ingat bahawa anda perlu berhati-hati mengikuti dos yang betul.

Kesan-kesan sampingan adalah sama dengan kesan-kesan sampingan daripada dua rawatan pertama. Jika anda mempunyai reaksi alahan kepada beberapa ubat anti-kulat, beritahu doktor anda sebelum mengambil ubat ini. Seperti mana-mana langkah berjaga-jaga lain, anda harus memberitahu doktor anda ubat-ubatan semasa anda mengambil. Sesetengah ubat boleh menyebabkan komplikasi apabila digunakan dengan fluconazole, seperti cisapride. Atas sebab-sebab keselamatan, jika anda mengandung atau menyusukan bayi, elak daripada menggunakan fluconazole.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar